HUISHOUDELIJK AFVAL


In Nederland produceren we jaarlijks ca. 500 kilo afval per persoon. De top 5 van huishoudelijk afval is gft (34%), papier/karton (19%), kunststoffen (12%), incontinentiemateriaal/luiers (7,3%), glas (4,8%) en textiel (4,3%). Van onze totale hoeveelheid afval is 22% verpakkingsmaterialen.

Circa 60 procent van ons afval leveren we gescheiden in. Papier en glas staan bovenaan: daarvan brengen we meer dan 75 procent naar de papierbak of glasbak. Van het gft wordt 65 procent gescheiden en plastic verpakkingen en drinkpakken zijn in opmars. Zeker geen hele slechte percentages maar wel ruimte voor 40% winst. Hoe kan je als gemeente nou nog beter grip krijgen op dat huishoudelijk afval. Welke uitdagingen spelen er en waar ligt je invloed?


VIER UITDAGINGEN VOOR GEMEENTEN

In de volledige keten huishoudelijk afval spelen gemeenten maar een beperkte rol. Het is best vreemd dat gemeenten moeten betalen voor het ophalen en verwerken van het afval van inwoners terwijl zij beperkt invloed hebben op de hoeveelheid afval die mensen weggooien en kwaliteit van dat afval. Daardoor ontstaat een spanningsveld als gemeenten naar een circulair afvalsysteem willen.

Hoe sterk het aantal niet-recyclebare producten ook groeit, gemeenten zijn verantwoordelijk voor het zorgvuldig laten verwerken. Maar hoe kunnen zij afval zorgvuldig verwerken als het van slechte kwaliteit is? De gemeente richt zich nu vaak alleen nog op inzamelen en recyclen, maar daar kan je niets meer aan de kwaliteit van afval veranderen of verbeteren. Aan het begin van de productie van een product moet verbetering komen, bij die producent dus. En dus zouden gemeenten daar invloed op moeten uitoefenen. De uitgebreide producenten verantwoordelijkheid (UPV) zou een stap in de goede richting kunnen zijn: daarmee worden producenten verantwoordelijk voor de gehele levensfase van de producten die zij maken en verkopen en dus ook voor het inzamelen en de (hoogwaardige) verwerking daarvan.

Verder los je met het scheiden van afval alleen het probleem ook niet op, terwijl gemeenten hier juist wél invloed op hebben. Burgers zijn vaker “scheidmoe”, zeker als het ‘scheidbeleid’ te vaak verandert. Maar het is ook bekend dat inwoners gemotiveerd raken als ze weten wat er van hun gescheiden ingeleverde afval gemaakt wordt.

Daarbij speelt de vraag wat nou de beste manier van afvalscheiding is: machinaal (na)scheiden of inwoners laten scheiden? Scheiding van afval is belangrijk om schone (mono)stromen te krijgen die recycling en hoogwaardige verwerking makkelijker maken. De keuze tussen scheiding door inwoners of nascheiding door een inzamelaar is afhankelijk van de situatie en kan per gemeente of regio verschillen. De Optiekaart en Argumentenkaart Bron- en Nascheiding zijn gemaakt om individuele gemeenten inzicht te geven in wat voor die specifieke situatie belangrijk is in de overweging.


WAT KAN JE TOCH DOEN?

- Als gemeenten kan je in je afvalbeleid inzetten op kringlopen of ketens waarbij de verwerker een nieuw product kan maken van het afval. Dat doet CirkelWaarde, een alliantie van drie verschillende afvalorganisaties. Zij doen onderzoek en voeren pilots uit met het maken van nieuwe grondstoffen of producten van gft, luiers, textiel, plastic en karton. Ook werkt CirkelWaarde samen de gemeente Apeldoorn, onderwijs en ondernemers aan de eerste elektronische hub van Nederland. In deze E-novation Hub wordt geëxperimenteerd met het inzamelen, repareren en certificeren van elektronische onderdelen om zo elektrische afval op een meer hoogwaardige manier te recyclen.

- Als decentrale overheid kun je het verschil maken in goed uitvragen bij je afvalverwerker . Dit hoeft niet een ingewikkeld technisch proces te zijn, het gaat er om dat je vragen stelt aan de verwerker om er achter te komen wat er eigenlijk met het afval gebeurt, en hoe dit beter en vooral circulairder kan: hoe grondstoffen teruggewonnen kunnen worden waar innovatieve marktpartijen nieuwe producten van kunnen maken.

- Voorkomen van afval is het allerbeste en ook de enige manier om doelstellingen die er binnenkort aankomen te bejalen, als “35 kilo huishoudelijk afval in 2025”. Zero Waste Groene Hart biedt activiteiten, advies en inspiratie op het verminderen van afval.


Spullen die niet worden aangeschaft worden ook niet weggegooid. Maar afval terugdringen kan op verschillende manieren, een paar voorbeelden


GFT

- Momenteel is buurtcomposteren in ontwikkeling: er staan inmiddels ruim 100 wormenhotels in Nederland, verspreid over meer dan 20 gemeenten. De gemeente Amersfoort heeft De Stadswormerij helpen opstarten. En Wormenhotel013 heeft de Kringlogo award van de Brabantse Milieufederatie ontvangen voor meest circulaire bewonersinitiatief.
- Samen tegen Voedselverspilling: Tijdens de Verspillingsvrije Week dringen gemeenten in heel Nederland samen met inwoners voedselverspilling terug. Meedoen is makkelijk en je kan je hier aanmelden.
- Samen tegen Voedselverspilling heeft een concreet stappenplan gemaakt om gemeenten te helpen in hun aanpak tegen voedsel verspilling.


Textiel

Steeds meer gemeenten stimuleren tweedehands kledingwinkels. De gemeente Amsterdam helpt inwoners met het platform Cosh! Het stimuleert inwoners hun oude textiel in te leveren bij vintage en tweedehands winkels of te laten repareren. Het platform biedt inwoners een overzicht van locaties waar duurzame mode te koop is, tweedehandswinkels, maar ook kinderkledingwinkels waar je kleding kunt huren en retailers met een duurzaam aanbod. De gemeente Amsterdam betaalt voor lokale ondernemers die duurzame kleding aanbieden de financiële contributie voor het platform.


Elektronica

Stimuleer inwoners om hun apparaten te repareren, zoals de gemeente Apeldoorn doet. Daar wordt het makkelijk en laagdrempelig gemaakt voor inwoners om te repareren met het platform Heel Apeldoorn Repareert. De gemeente heeft de reparatieapp Repair Connects ontwikkeld. De app koppelt inwoners met een kapot apparaat aan repair café's en vrijwillige reparateurs in de stad. Ook krijg je tips hoe je zelf je apparaten kunt repareren. In een half jaar zijn er bijna 2500 apparaten gerepareerd en zitten aan het platform ruim 330 actieve reparateurs (inwoners) verbonden. Hoe dit project is opgezet lees je in dit interview met Kai Stam.

Het wordt steeds populairder om in nieuwe wooncomplexen of wijken deelfaciliteiten aan te bieden. Je kunt dan denken aan gemeenschappelijke ruimtes zoals werkruimten zodat bewoners zelf minder oppervlakte en spullen nodig hebben doordat ze bijvoorbeeld hun elektronische apparaten en gereedschap kunnen delen.


Luiers

In de gemeente Aalten geven ze ouders bij de aangifte van hun kind en bij verloskundige praktijken een waardebon voor een proefpakket herbruikbare luiers. Ouders die overstappen op de herbruikbare luier krijgen subsidie van de gemeente. Lees er meer over in het interview met Jan ten Klooster hieronder.


De VANG biedt voor verschillende afvalketens ondersteuning aan gemeenten:

GFT - Ondersteuning van lokale en kleinschalige gft-keten: (buurt)initiatieven voor verwerkingsmethoden voor gft en swill dragen bij aan de circulaire economie. In dit onderzoeksrapport lees je hoe je deze initiatieven als gemeente kan ondersteunen binnen bestaande regelgeving en beleid.

TEXTIEL - Regie op de textielketen: In dit handboek vind je concrete voorbeelden en perspectieven van welke rol je als gemeente kan pakken en hoe je met andere ketenpartners kan samenwerken.

LUIERS - Verbetering van de luierketen: Met vergrijzing en bevolkingsgroei groeit het aantal luiers. Het luierketenproject zoekt en onderhoudt contact met ketenpartners en initiatieven die helpen bij preventie, hergebruik en recycling. Waar nodig worden verbindingen tot stand gebracht en eigen acties zoals onderzoeken gestart. Daarnaast worden bijeenkomsten georganiseerd met kennisuitwisseling en netwerken als doel.

PMD - Optimalisering van de pmd-keten: Met deze interactieve tool biedt de VANG gemeenten inzicht in verbetering van hun pmd-inzameling. Het rapport helpt gemeenten om hun pmd-inzameling te optimaliseren: de hoeveelheid ingezameld pmd verhogen, inzamelingskosten verlagen en de samenstelling verbeteren.


Voorbeeld doelstellingen:

★ “Voor alle afvalstromen hebben we in 2026 strategieën om met inwoners huishoudelijk afval te voorkomen.”
★ “We hebben in 2024 met alle andere gemeenten die met onze afvalverwerker werken afspraken gemaakt voor hoogwaardigere verwerking.”


Goed voorbeeld

Jan ten Klooster

Gemeentelijke afvalkosten gaan omlaag door subsidieregeling voor wasbare luiers in Aalten.

Lees hier het interview met Jan >>

Algemene vragen over circulaire economie in jouw organisatie:


Wat is je verantwoordelijkheid als decentrale overheid in CE?

Hoe krijg je jouw organisatie en collega’s mee?

Hoe maak je CE meetbaar?

Hoe zorg je voor voldoende capaciteit en middelen?

Wat als de circulaire oplossing duurder wordt dan de lineaire?

Bekijk hier de antwoorden >>


Deel Met Je Collega’s

 
 
 

 

Verder lezen en verdiepen


Lees in het tijdschrift De Verschilmakers zeven circulaire praktijkverhalen van baanbrekende ambtenaren bij gemeenten, provincies en waterschappen. Deze verhalen zitten bomvol concrete tips om morgen mee aan de slag te gaan.

In deze zes podcasts gaan wij met experts in gesprek over hoe Nederland er in 2030 en 2050 uit komt te zien op het gebied van bouw, landbouw, infrastructuur, bedrijven, consumenten en afval.

In de andere edities over afval komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Hoogwaardig verwerken

  • Terugwinnen grondstoffen

  • Voorkomen van afval

  • Bedrijfsafval



Ben je nog niet aangemeld voor dit kennisnetwerk?
Meld je dan hier aan en vertel het door aan je collega’s!


 

 

Lees ook over de andere thema’s

 

Een initiatief van:

In samenwerking met: