BEDRIJVEN Circulair inkopen

We vragen bedrijven naar hun circulaire groeipad in de toekomst.

Virpi Heybroek


Transitieregisseur consumentengoederen en textiel
Gemeente Rotterdam

Wat hebben jullie voor elkaar gekregen?

We kopen allerlei soorten kleding circulair in zoals: BOA kleding, veiligheidskleding van handhavers, sportinstructeurs, beveiliging en representatieve kleding. Maar ook de inzameling van het textiel van inwoners kopen we zo circulair mogelijk in. 

We dagen de markt uit door te vragen verder te denken dan wat vandaag al mogelijk is. We vragen om nu na te denken over wat er in de toekomst wel mogelijk is. Anders krijgen we de komende 10 jaar kleding met de technologie van vandaag. 

Circulaire economie en duurzaamheid zijn de belangrijkste uitgangspunten in onze aanbestedingen. Afhankelijk van het soort kleding gaat 40-60% van de beoordeling over duurzaamheid in de eerste selectieronde. In een tweede ronde speelt draagcomfort een belangrijke rol, omdat we erin geloven dat kleding langer gedragen en beter onderhouden wordt als het fijn zit. 

We vragen aan marktpartijen wat ze met onze oude kleding kunnen doen. We letten op het productieproces: hoeveel CO-2 daarbij vrij komt, we letten op de vervuiling van het water tijdens de productie. We vragen hoe goed de kleding repareerbaar is, hoe je straks de verschillende soorten materialen weer uit elkaar kunt krijgen en hergebruiken. We vragen wat het wasproces met de kleding doet en vragen wat ze doen met het textiel als ze het aan het einde van de levensduur weer terugnemen.

We vragen in de aanbesteding naar het circulair groeipad van een bedrijf. Het kan zijn dat een bedrijf investeert in een technologie die hen over een paar jaar een ontzettend circulair bedrijf maakt. We vragen ook naar een plan van aanpak om dat groeipad te onderbouwen. Daarmee kunnen we ook inschatten hoe realistisch het groeipad is. We nemen het groeipad en het plan van aanpak mee in de afweging. 

Ook bij de inkoop van inzameling zorgen we dat we ver vooruit kijken. We vragen aan inzamelaars qua recycling en hergebruik wat straks ook gevraagd wordt bij de uitvoering van de uitgebreide producenten verantwoordelijkheid (UPV). In het UPV staan doelstellingen voor producenten: hoeveel van hun textiel bijvoorbeeld herdraagbaar moet zijn en hoeveel recyclebaar moet zijn. We gaan er vanuit dat een groot gedeelte van die kleding die nu op de markt wordt gebracht ook weer afval wordt in de komende jaren. We hebben dus een vertaalslag gemaakt wat dat betekent voor het textiel dat we moeten inzamelen in de toekomst.

Waarom heb je dit opgepakt?

Vanuit Rotterdam Circulair werken we aan een optimaal circulaire textielketen voor de regio. We maken werk van de grote textiel berg die door de haven van Rotterdam loopt (import en export, maar ook verwerking) en consumentengedrag van Rotterdammers. Hoe we zelf met textiel omgaan is een startpunt, aanbestedingen zijn hierin cruciaal.

Hoe heb je dit voor elkaar gekregen?

Dat krijg je natuurlijk nooit alleen voor elkaar. Onder de inkopers van de gemeente Rotterdam zijn er een aantal al helemaal ingewijd in het thema circulariteit, dit helpt enorm mee om er echt samen aan te werken. Als we geen expertise op een onderwerp hebben dan huren we een specialist in. 

We hebben als aanbestedingsteam van de bedrijfskleding meegedraaid in het Buyers groep Circulaire BOA kleding, georganiseerd door het Rijk en Pianoo. Hier hebben we veel van geleerd en zijn we in aanraking gekomen met bAwear. Dat is een betaalde tool die de impact kan analyseren van de verschillende aanbiedingen. Zo kunnen wij ze met elkaar vergelijken. We hebben eerst onze bestaande kleding met deze tool geanalyseerd. Bij nieuw aan te schaffen kleding willen we steeds duurzamer. Al onze aanbieders vullen de tool in. Op elke tool is van alles aan te merken, ze zijn allemaal nog in ontwikkeling, maar het is een goed begin. Door aanbieders via een zelfde tool te vergelijken kunnen we in ieder geval appels met appels vergelijken. 

Wat is je tip voor anderen die ook met circulair inkopen aan de slag willen?

  1. Begin met de vraag: heb je wat je denkt nodig te hebben, echt nodig? Moeten we dit überhaupt wel aanbesteden? Kunnen we het niet anders oplossen? Kunnen we de materialen niet ook ergens anders vandaan halen? 

  2. Vraag daarnaast ambitieus uit, maar accepteer ook dat we in een transitie zitten en we soms kleine stapjes vooruit kunnen. 

  3. Ga niet zodra de aanbesteding rond is achteruit zitten, dan pas begint de samenwerking en de realisatie. 

  4. Vraag naar het groeipad van de partijen waar je mee werkt: Hoe ga jij je de komende jaren groeien om tot maximaal circulair te komen?

>> Lees ook het magazine de Verschilmakers voor Decentrale Overheden

>> Of luister de podcast Naar een Circulair Nederland over bouw, landbouw, infrastructuur, bedrijven, inwoners en afval in 2050.

Deel Met Je Collega’s

 
 

Lees meer over deze thema’s


In samenwerking met:

Een initiatief van: