Hoge footprint? Meeste aandacht!

Hoge footprint? Meeste aandacht!

Lise Hordijk - Sustainability Manager Bugaboo

Met de inkopers van Bugaboo werkt Lise aan het verlagen van de maatschappelijke en ecologische impact door innovatie, duurzame inkoop en samenwerking. Het grootste verschil maakt Bugaboo met de inkoop van materialen voor producten, niet met kantoorartikelen.

Waarom is duurzaamheid voor Bugaboo belangrijk?

Kwalitatieve en sociale productie aspecten waren altijd al belangrijk, de laatste jaren is de focus verschoven naar ecologie omdat we nog duidelijker om ons heen zien welke impact we als bedrijf hebben op de wereld. De productontwerper kiest daarom voor materiaal met een zo laag mogelijke impact, de inkoper zoekt daar de meest duurzame leverancier bij.

Hoe selecteer je als inkoper duurzame leveranciers?

De inkoper gaat in gesprek met de leverancier op basis van het materiaaloverzicht van de ontwerper en onze duurzaamheidschecklist. Die checklist is gebaseerd op de Ten Principles of the UN Global Compact en de richtlijnen uit de Higg Index. We kijken naar de kwaliteit van het materiaal, en naar zaken als arbeidsomstandigheden, energieverbruik en -keuze, afvalverwerking, waterverbruik, CO2-uitstoot et cetera. Het gesprek gaat verder dan vragen naar zonnepanelen op het dak: we willen echt weten hoe materialen doorontwikkeld worden, hoe het bedrijf steeds duurzamere materialen gaat produceren. Dat geeft een beeld van de visie van het bedrijf, de vernieuwings- én verduurzamingsdrift en geeft ons ook input om mee terug te nemen naar de ontwerpers, die bijvoorbeeld nog niet op de hoogte waren van een nieuw soort materiaal.

We hebben van al onze producten en materialen de footprint berekend met de online database Eco Costs Value van de TU Delft. Leveranciers van materialen met de hoogste footprint krijgen van ons de meeste aandacht omdat daar de grootste kans op milieuwinst te behalen is door vernieuwingen. We zien gelukkig dat de leveranciers met de hoogste kwaliteit materialen meestal ook al het meest duurzaam zijn en dat de rest van de leveranciers welwillend tegenover onze vragen staat.

Aan de levenscyclusanalyse die de ontwerper en productontwikkelaar hebben gemaakt voor het product voegen de inkopers milieu-impactgegevens van bijvoorbeeld logistiek en (herbruikbare) verpakkingen toe om tot optimale inkoop te komen. We kopen niet in op puur de prijs, maar zoeken de balans tussen prijs, kwaliteit en duurzaamheid.

Verschilt de aanpak voor inkoop voor kantoor en productie?

Voor beide soorten inkoop kiezen we voor langdurige samenwerking en een zo laag mogelijke footprint. Het grootste verschil kunnen we maken in productie-inkoop: door de volumes die hoger zijn, door de hogere footprint van de materialen die we inkopen en doordat leveranciers in niet-Westerse landen veelal nog meer kunnen verbeteren dan in bijvoorbeeld Nederland. Zo weten we dat hier de arbeidsomstandigheden in de haak zijn, terwijl in China nog wel gedwongen arbeid voorkomt en milieueisen minder streng zijn. Wij vinden dat we wel verantwoordelijk zijn voor de impact die we ergens anders in de wereld hebben.

“Het gesprek gaat verder dan zonnepanelen op het dak.”

We vragen bij onze kantoorinkoop CO2-rapporten op en zetten hetgeen we op het gebied van duurzaamheid als bedrijf zelf belangrijk vinden in een duurzaamheidsparagraaf in de contracten voor de hele keten. Van de inkoop van fruit op ons kantoor tot de selectie van logistieke partners. Als inkoper vertaal je zo de strategie van het bedrijf naar praktische inkoopvoorwaarden. Daarin zijn we als bedrijf nog zoekende wat voor een soort bedrijf we willen zijn en hoe ver we kunnen en willen gaan, en dat maakt het voor ons praktisch nog wel eens lastig om te prioriteren. Door veranderingen in het management was het soms lastig prioriteit te geven aan duurzaamheidprojecten. We zijn nu onze strategie rondom duurzaamheid aan het aanscherpen zodat we samen weer de juiste focus en richting hebben.

We gebruiken het Green House Gasprotocol om inzicht te krijgen in de hoeveelheid CO2 die we als bedrijf uitstoten. Aan andere numerieke reductiedoelstellingen werken we momenteel samen met Science Based Targets. De doelstellingen worden ook doorvertaald naar inkoop: onze grootste footprint zit in onze scope 3 - value chain emissions - en daar is via inkoop veel reductie te behalen.

Hoe weet je of een leverancier ook echt duurzaam is?

We hebben twee lokale teams - product quality en supplier quality - die dat controleren: zowel telefonisch als met een auditbezoek. Bij onze eigen fabriek in China en bij onze leveranciers. Mocht de leverancier niet aan de eisen voldoen - we hebben een geval gehad waar paspoorten van werknemers waren ingenomen en ze tot overuren werden gedwongen - dan gaan we in gesprek, maken we afspraken voor verbetering en komen we op korte termijn meerdere malen monitoren. De uiterste consequentie is dan niet meer samenwerken.

Soms moet je ook in je eigen product aanpassingen doen. We wilden heel graag werken met een gerecycled polyester en hadden een leverancier die op alle punten goed scoorde. Helaas bleek de kwaliteit van de grondstof niet hoog genoeg en belandde veel polyester al in de productiefase bij het afval. Dan zijn onze bedoelingen goed, maar moet je toch op zoek naar een andere leverancier of een andere grondstof toepassen, afhankelijk van de aard van het probleem.

Jullie zetten The Higg Index in om duurzaamheid van leveranciers te meten. Hoe werkt dat?

“Langdurige leveranciersrelaties zijn belangrijk voor duurzaamheid.”

Om leveranciers én onszelf continue te monitoren, maken we gebruik van een audit platform. Bugaboo is sinds 2017 lid van de Sustainable Apparel Coalition waarvan de deelnemers sociale en milieu-aspecten willen meten en verbeteren. Daarbij maken we gebruik van het door hen ontwikkelde auditplatform The Higg Index. Wij gebruiken met name de ‘Facilities Environmental Module’ en de ‘Facilities Social & Labor Module’. Leveranciers en wijzelf worden om data gevraagd rondom bijvoorbeeld waste management en energieverbruik, maar ook werkuren en veiligheid. De gegevens worden door een onafhankelijke derde partij als TUV en SGS geverifieerd. Wij gebruiken de data om verbetermogelijkheden te identificeren en te verzilveren. In onze eigen fabriek ontdekten we zo dat we betere data moeten verzamelen en betere doelstellingen moeten formuleren om tot duurzamer watergebruik te komen. Onze leveranciers gaan binnenkort ook geauditeerd worden en dan kunnen we met de geverifieerde data ook daar een volgende verbeterslag maken.

Hoe hebben jullie de keuze voor het auditplatform gemaakt?

Textiel - Stap 1 - Eigen restmateriaal72 dpi -.jpg

Er bestaan veel initiatieven en certificeringen en het is belangrijk om de tijd te nemen om te onderzoeken welke tool de informatie oplevert waar je als organisatie mee kan verbeteren en niet enkel een certificeringsvinkje zet. Wij zijn op zoek gegaan naar een platform dat onze hele supply chain transparant maakt. Daarbij nemen wij een verdergaande verantwoordelijkheid dan alleen zorgen dat onze eigen leveranciers duurzamer worden.

“Je wilt als organisatie verbeteren, niet enkel een certificeringsvinkje aanzetten.”

In onze eigen sector vonden we geen geschikt platform en toen zijn we in de textielsector gaan kijken. Platforms als Blue Sign, Fair Wear Foundation, Bangladesh Accord en Roadmap to Zero waren voor onze doelstelling te specifiek. The Higg Index van de Sustainable Apparel Coalition bleek breed inzetbaar, ook voor onze leveranciers buiten de textiel. De organisatie erachter ontwikkelt zich sterk, deelt actief kennis over bijvoorbeeld ‘The Green Deal’ van de EU en nieuwe wet- en regelgeving met alle leden en houdt ons scherp. We zijn na een jaar onderzoek in 2017 lid geworden. Elk jaar doen we een self assessment en nu we over meerdere jaren data hebben, kunnen we eindelijk verbeterslagen gaan maken.

Waarom is een langdurige leveranciersrelatie belangrijk voor duurzaamheid?

Omdat veranderen tijd nodig heeft. Je kunt als bedrijf veel meer bereiken door een langdurige samenwerking aan te gaan. Dan loont het ook om met elkaar in gesprek te gaan over aanpassingen die het proces duurzamer maken. Zo hebben we samen met een leverancier de wegwerpverpakkingen waarin onderdelen werden aangeleverd, vervangen door herbruikbare kratten. Dat scheelt een berg aan plastic. Daarnaast helpt een langdurige relatie ook voor meer vertrouwen en transparantie dat van belang is wanneer je duurzaamheid ook wilt monitoren door bijvoorbeeld een auditplatform en data van je leveranciers vraagt zoals wij doen met The Higg Index.

Mijn tips aan collega’s?

Ter inspiratie en ook als leidraad raad ik aan vooral eens op de websites van UN Global Impact, Science Based Targets en Green House Gas Protocol te kijken.

Je ontwerpt het product én het afval

Je ontwerpt het product én het afval

Bijdragen aan bewustwording

Bijdragen aan bewustwording